Praha plánuje zbourat a znovu postavit Karlův most, byl postaven zastaralou technologií

Délka textu: Článek přečtete zhruba za 5 minut.

V rámci projektu Rekonstrukce státu! je na stole možnost bourání Karlova mostu. Dle Institutu plánování a rozvoje Prahy je most v nevyhovujícím stavu a byl postaven dnes již archaickou technologií. Na jeho místě má vyrůst jeho přesná kopie doplněná o tramvajový pás a nejen to. 

Petr Dolínek, známější jako Bořek Ničitel, pokračuje ve svaté válce proti všem mostům pražským.

Návrh se bude projednávat příští týden na zastupitelstvu města. Očekává se bouřlivá diskuze, jelikož bude pro demolici potřebné odebrat Karlovu mostu status kulturní památky, což je proces velice zdlouhavý. Jeden z autorů návrhu, Petr “Bořek Ničitel” Dolínek, však počítá i s negativní reakcí široké veřejnosti a s případnými protesty. ,,Člověk musí umět dělat nepopulární rozhodnutí, ten most je 700 let starý. Vůbec nevyhovuje dnešním normám. Vždyť při jeho stavbě používali vajíčka,” diví se Dolínek. Své má co říci k případné demolici mostu i současná primátorka Prahy, Adriana Krndáčová. ,,Nekandiduji, můžu říct pravdu. Nejlepší bude most zbourat a postavit zcela nový,” netají se svým názorem Krndáčová.

Karlův most, jak jej známe dnes, bude brzy minulostí. Nahradí jej přesná kopie, pouze s malými vylepšeními pro 21. století

Pokud vše půjde podle plánů, mohlo by se s demolicí začít již příští rok. Odhadovaná délka stavby nového mostu je asi 10 let, vzhledem k počtu úkonů, které je třeba provést. Nový most si pravděpodobně nezachová své jméno po otci vlasti Karlu IV. Důvěryhodný zdroj naší redakci potvrdil jednání o změně názvu mostu. Most by se měl nově jmenovat “Most, ze kterého byla vypálena protiletadlová střela BUK a zasáhla let MH17”. Za toto jméno lobboval zejména prezidentův poradce Martin Nejedlý. Naší redakci sdělil, že pan prezident si přeje, aby byly věci nazývány jejich skutečnými jmény. Změnu jména Dolínek prosazuje zejména kvůli novinkám, které bude nový most mít.

,,Most bude přesnou kopií toho starého, ale bude diametrálně odlišný. Bude rozšířen a uprostřed povede tramvajový pás. Karlův most je významnou turistickou památkou a my si to na magistrátu uvědomujeme. Proto vznikne přímo na mostě nová tramvajová zastávka. Zároveň bude na mostu stavět i metro A, které si tak mezi stanicemi Staroměstská a Malostranská udělá malou zajížďku z původní trasy směrem na jih. Nouze nebude ani o parkovací místa v podzemí, hned vedle stanice metra. V plánu je také jedno nadzemní podlaží. Již jsme mluvili s několika soukromými subjekty. Ty by měly zájem v patře vybudovat například kanceláře, předražené restaurace nebo třeba nevýhodné směnárny. Jednání jsou teprve na začátku a nevíme, jak se budou dále vyvíjet. Očekáváme také zvýšenou hustotu provozu automobilů v okolí, ale i na samotném mostě. Z bezpečnostních důvodů bude tedy vstup pro pěší na nový most zakázán. K tomuto účelu postavíme k mostu přidruženou lávku. Zde jsme bohužel teprve na začátku. Lávka nebude dokončena dříve než v roce 2035, ale i toto datum je, zdá se mi, trochu optimistické. Co se týče soch lemujících most, budou umístěny v tunelu metra mezi zastávkami Staroměstská, Karlův most a Malostranská,” uzavírá Dolínek svou vizi.

Tyto tunely již brzy ožijí sochami z Karlova mostu

Praha si od nového mostu slibuje zlepšení dopravní situace. Most, ze kterého byla vypálena protiletadlová střela BUK a zasáhla let MH17 nahradí funkci dvou mostů v jeho blízkosti. Konkrétně se jedná o Mánesův a Čechův most. Tyto byly uvedeny do provozu na začátku minulého století. Oba značně přesluhují a také, jako Karlův most, byly postaveny dnes již nepoužívanou technologií. Dopravního kolapsu se Dolínek neobává, neboť tyto mosty bude nahrazovat již výše zmíněný most nový. Dle přibližného harmonogramu by měly být oba mosty zbourány zhruba v půlce října letošního roku.

 

Post Author: Mᴀʟᴄᴏ

Tenhle medailonek je v rekonstrukci. Omlouváme se za zvýšenou úroveň hluku.