Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo poslední sjízdnou část D1!

Délka textu: Článek přečtete zhruba za 7 minut.

“Musíme to opravit”. Mantra, díky které se svírá na plynovém pedálu pata každého řidiče v pěst. Ředitelství silnic a dálnic i letos prokázalo nemalou dávku cynismu a připravilo pro řidiče na nudných cestách několik zajížděk, které mají cestovatele seznámit s krásami České republiky!

Stojím tady už pátý den!“ stáhnul okénko rozlícený řidič autobusu. „Z ničeho nic přede mě skočil chlap v reflexní bezpečnostní vestě, postavil na silnici ceduli s informací, že probíhá technologická přestávka a zase zmizel.“ Společně s autobusem čekají na ukončení technologické přestávky i další stovky aut, které během posledních dnů vytvořily nehybnou několikakilometrovou kolonu. „Včera jsme v příkopě našli starou pneumatiku. Večer jsme zapálili oheň a po několika dnech se konečně zahřáli. Nafta nám došla už ve středu.“

Pod pojmem “technologická přestávka” je možné ukrýt cokoliv. Technologická přestávka na některých místech D1 probíhá nepřetržitě už půl roku.

Podobná situace se opakuje i u Brna, kde se všeříkající cedule o technologické přestávce objevila také. I zde se na vozovce pohybují zmatení cestující. „Musel jsem do práce zavolat, že dojedu později.” stěžuje si výrobní montér Karel. „Jenže to bylo v úterý a od té doby se kolona nepohnula ani o píď! Přemýšlím, že tu auto nechám stát a vrátím se domů pěšky. Včera, když jsem byl lovit něco k snědku, všimnul jsem si, že některá auta jsou už opuštěná.“ Náš reportér pro venkov nám potvrdil, že obdobná situace panuje i v Ostravě.

“Prostě nás sralo, jak furt řidiči brečeli, že musí kvůli omezením na dálnici pořád brzdit. Tak jsme jim ji zavřeli celou!”

Ivan Pomalý, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic

Stížnosti na postup Ředitelství silnic a dálnic sílí, proto jsme se rozhodli dát prostor i druhé straně a oslovit mluvčího společnosti Ivana Pomalého. „Celé představenstvo společně s ředitelem společnosti Davidem Flákalem si uvědomuje vážnost vzniklé situace. Faktem nicméně zůstává, že když jsme před dvaceti lety přišli s projektem Musíme to opravit, neočekávali jsme, že když s opravami dojdeme k Brnu, budeme moct začít od začátku, protože u Prahy se dálnice mezi tím rozpadne. Věřte nám, že pro nás je tato práce mnohem více frustrující a demotivující, než pro řidiče.“

Ředitelství silnic a dálnic letos uzavřelo prakticky celou D1. Jediná výjimka je u Olomouce, kde je dálnice uzavřena už druhým rokem.

Pomalý rozbaluje projektovou dokumentaci a vysvětluje, že se takto důležitá práce nesmí uspěchat. Připomíná slavnostní oznámení z listopadu loňského roku, kdy byla dálnice prakticky celá zprovozněna. Nadšení řidičů trvalo přesně do chvíle, než mrazy polevily a s nimi zmizelo i několik aut pod vrstvou bahna. Zpevněná cesta přitom před oblevou zvládla unést i americký konvoj, který tradičně projížděl Českou republikou, aby rusofily nasrali a ukázali, kdo je tu skutečným pánem.

Nadšení z opravené dálnice vydrželo jen do oblevy. Vysočina, březen, 83 km

„Situaci nepomohli ani památkáři.“ postesknul si Pomalý. „Na jaře zhruba v hloubce 40 centimetrů nalezli pod nánosem bláta asfalt. Celkem logicky došli k názoru, že zde zřejmě kdysi vedla důležitá obchodní stezka a začali se v tom rýpat. Dá se říci, že aktuální situace je hlavně vinou památkářů, kteří se rozhodli odkrýt celé zbytky dálnice a zjistit technologii výroby, díky které se asfalt nerozbil ani po několika měsících.“

Ředitelství silnic a dálnic se dostalo před nelehký úkol, ze kterého však dokázalo poměrně obstojně vybruslit. Pro cestovatele, kteří putují mezi Prahou a Brnem připravili několik zážitkových objížďkových okruhů, přičemž je cestujícím poskytována 15% sleva na vstupné na památky a kulturní akce. Oblíbená je například objížďka, která vás zavede do Českého Krumlova, pak přes Vysočinu do Znojma a až potom se dostanete do Brna. „Cesta sice trvá o nějakých šest hodin déle, ale chtěli jsme cestujícím v první řadě ulevit od stresu a ukázat jim krásu naší země, na kterou mohou být po právu hrdí!“ uzavírá Pomalý.

Stejně jako Velká čínská zeď, i D1 byla kdysi patrně důležitou obchodní trasou

 

Na otázku, jak dlouho bude uzavírka dálnice trvat odpovídá Pomalý jen velmi neochotně a mimo záznam. Pomalý vyjádřil určité obavy, aby Evropská unie nevyhodnotila na základě vykopávek a nálezu historického asfaltu dálnici D1 jako kulturní památku chráněnou UNESCO. To by mimo jiného znamenalo, že by na D1 byl od příštího roku zastaven dopravní provoz nadobro a nahradilo by ho dálniční vstupné, neboť dálnice mezi Brnem a Prahou by sloužila jako expozice, podobně jako je tomu právě u Velké čínské zdi. Noční stojící D1 má navíc oproti Velké čínské zdi ještě v něčem navrch. Díky odstaveným autům totiž září v noci více než čínská zeď, a je tedy prvním lidstvem vytvořeným dílem, které je z vesmíru pozorovatelné pouhým okem.

 

 

Post Author: Parzival

Maskot Paralelních listů. Ajťák, grafik, PPC-Ninja a autor placený Sorosem s konexemi na Kalouska. O poledních pauzách chodí po ulicích města, hladí děti po vláscích a kolemjdoucím rozdává květiny. Mezi sedmou a osmou večer roní černé perly a ve volných chvílích léčí pohledem rakovinu. Parzivalův (ne)soukromý Spotify playlist: https://spoti.fi/2YrcTIi