DP hl.m. Prahy nabízí nově ve svých vozidlech kremaci nebožtíků


Délka textu: Článek přečtete zhruba za 6 minut.

Od minulého týdne je možné ve vozech Dopravního podniku hl.m. Prahy (dále jen DPP) provést kremaci zesnulých. DPP tuto službu nabízí jako levnější alternativu k zavedeným krematoriím, cena jednoho zpopelnění se rovná celodenní jízdence pro dospělého.

Ačkoli služba běží už bezmála týden, teprve dnes novinku DPP představil před novináři v areálu ústředních dílen. Projekt byl v přípravě celkem tři roky. Nápad se zrodil poté, co měl jeden z bývalých zaměstnanců DPP nápad, ať management jezdí veřejnou dopravou. Po jedné jízdě v nesnesitelném vedru, kdy se teploty v tramvaji údajně blížily těm kremačním, bylo rozhodnuto o přípravě tohoto projektu. Ten je nyní pilotně spuštěn na lince č. 26, která vede z Nádraží Hostivař na Divokou Šárku.

I při rychlosti 20 km/h se dá v momentálním počasí zažít pekelná jízda.

Celý cyklus kremace začíná již brzo ráno, kdy je do tramvaje zřízenci umístěna rakev s ostatky. Večer nastoupí na konečné zaměstnanci DPP a než tramvaj přijede do zastávky “Krematorium Strašnice”, postarají se o důkladné smetení všeho popela ze spálené rakve a ostatků. Ty následně pod rouškou noci vysypou na rozptylové loučce u strašnického krematoria. Cena celého procesu činí jednu celodenní jízdenku pro dospělého. Od spuštění služby využilo tuto možnost 8 zájemců. V každém spoji jsou vyhrazena 2 místa pro rakve. Ty mají dle mluvčí DPP Jany Staré mnoho dalšího využití. ,,Ráno, kdy je ještě vzduch v tramvaji snesitelný, lze takovou rakev využít jako sedačku. Ze zkušebního provozu víme, že ji ocení hlavně důchodci, kvůli nízkému profilu. Musíme ovšem varovat cestující, aby si po poledni na rakev již nesedali. Teploty dosahují několika set stupňů Celsia. Ve všech tramvajích, které vypravujeme na linku č. 26, jsou již varovné cedule,” sdělila mluvčí.  Jak dlouho budou kremační linky v provozu, zatím není jasné. DPP by rád pokračoval minimálně do konce srpna. Dle jeho mluvčí však záleží hlavně na počasí. Pokud vydrží tyto extrémní teploty, mohl by být provoz prodloužen až do září.

Největším problémem při zametání nebožtíků jsou těžko přístupná místa v rozích podlahy vozu.

U cestujících však tento byznys budí rozpaky. Někteří jej dokonce považují za neetický. Již je evidován i případ, kdy byly k hořící rakvi přivoláni hasiči. Naštěstí se vše vysvětlilo a nebožtík mohl v klidu dohořet. Další kuriózní případ se stal, když se postarší žena domáhala zlevněného lístku pro kremaci jedné ze svých padesáti koček. Dle očitých svědků se chovala velice neslušně a odmítala zaplatit plnou cenu celodenní jízdenky. Na místo museli být přivoláni strážníci, kteří následně ženu uklidnili.

Naše redakce také vyrazila přímo do terénu, kde se ptala cestujících na jejich názory. Dlouho se nám nedařilo nalézt nikoho, kdo by byl ochotný promluvit na záznam, zejména proto, že většina ležela z horka odpadlá na podlaze. Ochotně nám poskytl rozhovor až Pavel, bezdomovec, který si s přáteli na podlaze tramvaje připravoval holubí volská oka. ,,Hele, mně to vůbec nevadí. Já si tu udělám voběd a v potu si můžu vyprat i voblek,” pochlubil se nám. Z dalšího cestujícího jsme dostali pouze sípání ,,Vodu, prosííííím. Voduuu.”

Interiér pražské tramvaje. V těchto nehostinných podmínkách musí denně cestující vydržet.

Dopravní podnik plánuje do budoucna v zimě nabízet vozy MHD také jako skladiště nejen mraženého zboží. Dle testů a měření je v zimě v tramvajích teplota hluboko pod nulou, asi okolo -20 °C, což je ideální teplota pro skladování mražených potravin. V některých vozech, kde nefunguje topení již vůbec a řidiči otevírají všechny dveře, tyto teploty atakují i -50 °C. V těchto vozech by pak mohlo probíhat hluboké zmrazování například masa. Detaily podnik zatím tají, testovací provoz je však naplánován na tuto zimu.


 

Post Author: Mᴀʟᴄᴏ

Tenhle medailonek je v rekonstrukci. Omlouváme se za zvýšenou úroveň hluku.