České dráhy ruší jízdní řády, vlaky budou nově jezdit až nastane jejich čas!

Délka textu: Článek přečtete zhruba za 6 minut.

“Vlak nikdy nepřijíždí pozdě. Ani moc brzo. Přijíždí tehdy, kdy chce.” To je slogan nové reklamní kampaně národního dopravce Českých drah, kterou spouští při příležitosti zrušení jízdních řádů. Ty označuje za přežitek a naprosto zbytečný cár papíru, kterému stejně nikdo nevěnoval pozornost.

Výjev, který vyděsí i nejotrlejší jedince. Slabší povahy měly tendenci skočit pod vlak, pokud tedy vůbec přijel.

Cestující po celé České republice čekal po příchodu na nádraží šok. Na tabulích, které informovaly o odjezdech vlaků a jejich minimálně čtvrthodinovém zpoždění se dnes místo času odjezdu dočetli pouze údaje jako “Již brzy, za chvíli, cobydup, během dne, k večeru nebo dnes již ne.” Ne, to není aprílový vtip opožděný jako mezinárodní expres Českých drah. Stejné informace se cestující dozví i na oficiálním webu Drah. Aktuální poloha vlaku byla nahrazena ukazatelem “Někde tady” s tolerancí +/- 100 Km. Čas odjezdu zmizel i z jízdenek zakoupených na pokladnách, i když si koupíte jízdenku na konkrétní vlak, čas odjezdu se nedozvíte.

Nikdo si nemůže stěžovat na zpoždění, když jim nedáte přesný čas odjezdu.

České dráhy dnes po obědě uspořádaly rychlý tiskový brífink, na kterém sesumírovaly první dojmy z provozu po této velké změně. Dle jejich vyjádření dosud neevidují žádný zpožděný vlak. Zároveň přiznávají, že od rána dorazilo několik stovek stížností na fungování nového systému. Ty jsou však údajně neopodstatněné. “Možná jsme tu změnu moc uspěchali, oni jsou cestující poněkud konzervativnější a taková reakce se dala čekat. Bude chvíli trvat, než si na systém zvyknou a jsme přesvědčeni, že se jim bude líbit. Koneckonců děláme to pro ně, aby už nemuseli řešit všemožná zpoždění a mimořádné události,” oznámil mluvčí ČD Jan Výluka na brífinku. Dle něj jsou cestující velice nároční, což je dobře, protože dopravce má v úmyslu poskytovat špičkové služby a tento tlak ze strany cestujících je pro něj hnacím motorem vpřed. Připouští však, že zavděčit se cestujícím je někdy obtížné.

“Snažíme se sbírat zpětnou vazbu a zjišťovat, co našim cestujícím chybí. V létě si nejčastěji stěžují na nesnesitelné horko, situaci jsme vyhodnotili a na zimu jsme ve vlacích vyřadili z provozu topení. Hned poté se nám začaly množit připomínky k extrémním mrazům ve vozech doprovázené fotkami sněhuláků přímo z vozů. Zrušili jsme tedy tendr na klimatizované vozy, v březnu jsme zahájili topnou sezónu a prodloužili ji až do srpna. Máme ovšem červen a lidem je zase teplo.” nastínil situaci mluvčí ČD.

I když má vlak klimatizaci, většinou je nefunkční. ČD se brání, že v létě jsou možná klimatizace nefunkční, zato v zimě neevidují jedinou poruchu.

Nejvíce chvály naopak Dráhy získávají za svou konzistentnost, kdy cestující mohou počítat, že těch deset minut tam určitě naskočí a stihnou si tak zajít do předražené nádraží pekárny, kde si koupí párek v rohlíku a kohoutkovou vodu za cenu zaoceánské plavby kolem Zanzibaru s plnou penzí. Jako úplně nejpozitivnější hodnotí situaci, kdy vlak vůbec nepřijede. Samotná cesta bývá totiž mnohdy horší, než čekání na zaplivaném nádraží s bezdomovci žebrajícími na polívku, čaj, nebo kávu, což jsou slangové výrazy pro víno v PET láhvi.

K novince dopravce přistupuje hlavně také kvůli štvavé kampani, která je údajně vůči dopravci vedena ze strany konkurence. Všichni si totiž ČD spíše než s moderním dopravcem spojí s dvouhodinovým čekáním v neklimatizovaném voze na slunci, kde si na stolečku můžete akorát tak připravovat volská oka a doufat, že přijde orkán a svěží větřík vás ochladí. Inovace má také jistou humanistickou vizi. Slibuje si úbytek případů, kdy se jedoucí vlak střetne s člověkem. Pokud nebudou vědět kdy a zda vůbec vlak pojede, nemůžou pod něj skočit. Zároveň ubude lidí, kteří z deprese ze zpoždění skočí pod vlak při příjezdu do stanice.

 

 

 

 

 

Post Author: Mᴀʟᴄᴏ

Tenhle medailonek je v rekonstrukci. Omlouváme se za zvýšenou úroveň hluku.