Délka textu: Článek přečtete zhruba za 5 minut.
Se značnou nelibostí snáší nucenou karanténu spoluobčané, kteří se po dovolené vrátili z rozkašlané Itálie. Podle informací, které se podařilo naší redakci zjistit, lidi v karanténě nejvíce štve dvoutýdenní čekání, na jehož konci s největší pravděpodobností stejně nemocní nebudou. „Je to strašnej opruz. Furt sedím na zadku,“ stěžuje si pan Rolba, který se vrátil z lyžovačky v Alpách. „Ani na procházku si nezajdu. Furt jen dřepím doma,“ stěžuje si Rolba, který má pohyb striktně omezen mezi televizí, záchodem a postelí. Nemuselo by tomu tak být ale na dlouho. Podle ministerstva zdravotnictví by mohly být už příští týden k dispozici občanům v karanténě speciální hermeticky uzavřené zorbingové koule, se kterými by na ulici mohli.
„Samozřejmě nemůže být řeč o tom, že by byly zorbingové koule hrazeny pojišťovnou. Vycházíme ale z předpokladu, že když je někdo dost movitý na to, aby si v sezóně rajzoval po Alpách se snowboardem, pravděpodobně mu nebude dělat velký problém zakoupit si vlastní karanténní doplněk, se kterým bude moci mezi lidi,“ sdělil naší redakci exklusivně ministr zdravotnictví Ken Vojtěch. „Momentálně stále ještě řešíme určité drobnosti. Kupříkladu není úplně zřejmé, zda se osoba valící se v zorbingové kouli dá pokládat za chodce, nebo spíše dopravní prostředek. Celou situaci momentálně řešíme s ministerstvem dopravy, takže už jde opravdu pouze o papírování.“
Poněkud jiného názoru je nicméně ministerstvo dopravy, které poukazuje na to, že koule se technicky může pohybovat i rychlostí vyšší, než 50 kilometrů v hodině, což je zejména v obcích pochopitelně poněkud problematické. Další velkým tématem je brzdná dráha, respektive fakt, že valící se koule žádnou brzdnou dráhu nemá. Zatímco Vojtěch argumentuje slovy, že „když do někoho nebo něčeho narazí, tak se prostě odrazí,“ ministr dopravy Slepejš nápad jasně kvitoval slovy „se mu na ty jeho pičoviny můžu vysrat“. Plán na mobilní karanténu tak ustrnul na mrtvém bodě, ačkoliv už zhruba týden probíhá testovací provoz.
„Jednoznačně musíme vycházet z toho, že osoba v zorbingové kouli sedí v dopravním prostředku,“ míní Párátka v očích. „Pokud by byla osoba v zorbingové kouli chodcem, za ministerstvo dopravy nemám sebemenší problém. Ale během testovacího období jsme narazili hned na celou řadu problémů, které jsou s aktuální vyhláškou ve variantě dopravního prostředku jednoznačně v rozporu.“
Havlíček především shledává problém v nemožnosti legitimace řidiče. Tento týden například řidič zorbingové koule v Jihlavě nedbal výzvy dopravních policistů, a zastavil se až v hypermarketu o paletu toaletního papíru. Jako fatální se ukázala i doprava na dálnici. Že se v kopci před Humpolcem hromadí dopravní prostředky, není zase až takové překvapení. Problém je ovšem spojen s mobilní karanténou. Řidič zorbingové koule mimo adresu trvalého bydliště nesmí hermeticky uzavřenou kouli otevřít, a řidiči se v koloně po několika hodinách začali dusit.
„Prostě ne. Nemůžeme souhlasit s tím, aby se nám po silnicích proháněly nějaké koule a v nich byli řidiči bez patřičných zkušeností, kteří třeba ani nemají řidičský průkaz!“ striktně odmítá myšlenku Havlíček. Ken nicméně správně poukazuje, že o nějakém řízení nemůže být ani řeč. Na stole momentálně leží návrh na jakýsi kompromis, který by měl definovat i jakýsi mezistupeň mezi řidičem a chodcem – tedy povaleč. Jak celá situace skončí a kdy konečně budou moci občané v karanténě opustit své obydlí i v rámci karantény, Vás budeme informovat.