Délka textu: Článek přečtete zhruba za 7 minut.
Po letech škemrání, kdy si stěžovali, že jsou řidičům motorových dopravních prostředků pro smích, se stanou cyklisté díky novele silničního zákonu konečně plnohodnotnými účastníky dopravního provozu. Odpadne tak stigma, v kterém jsou cyklisté na veřejných komunikacích pokládány za jakési retardéry či dokonce silniční vši. Zákaz posmívání se cyklistům bude navíc ukotven v samotném zákoně. S většími právy ovšem přichází i větší zodpovědnost. Každý cyklista bude muset držet řidičský průkaz, mít povinnou výbavu a mimo jiného udržovat minimální povolenou rychlost.
„Vyslyšeli jsme přání všech cyklistů, kteří se podepsali pod petici nejznámějšího českého kurvitele dopravního provozu Vény Klause juniora, který nevynechá jedinou příležitost k tomu, aby na náhodném místě v republice nezpůsobil kolonu,“ svěřuje se mluvčí ministerstva dopravy Jarmila Kočí. Véna Junior je totiž autorem petice cyklistů, kteří odmítají využívat cyklostezky a žádali o to, aby jim byla přidělena stejná práva, jako všem ostatním účastníkům provozu. V praxi to znamená například možnost jízdy po dálnici, a to i v levém pruhu. Ministerstvo dopravy na tuto kuriozní žádost, pod kterou se podepsalo na deset tisíc cyklistů, zareagovalo šalamounsky. Cyklistům práva v rámci připravované novely zákona přidělí, vyžaduje od nich ovšem stejné povinnosti, jako mají ostatní účastníci provozu. „Je dost možné, že usměvavým cyklistům během jízdy z mezizubních prostorů zmizí mouchy, ale jen proto, že budou mít v rámci povinné výbavy helmu. Rozhodně odmítáme spekulace o tom, že by se měl počet cyklistů snížit. Koneckonců, po letech si vyřvali stejná práva. Nevidíme jediný důvod, proč by teď, když dosáhli svého, měli začít couvat,“ míní Kočí, která je sama aktivní účastnicí provozu, avšak řídí motorové vozidlo.
„Je tó, jakože šamozřejmě, tak trochu podpásovka,“ je ovšem názoru autor petice Véna Klaus junior. „Chtěli šme práva. Povinnošti si můžou štrčit. Ty jsme nechtěli. Vůbec nevím, proš by jako měl cyklišta mít v rámci povinné výbavy náhradní obutou pneumatiku. Víte, jak blbě še jede š náhradním kolem na žádech?“ stěžuje si Véna, kterému poněkud zkysl nikdy nemizící úsměv. Krom toho cyklistům vadí povinnost držet řidičský průkaz. Ten totiž během jízdy může upadnout a hrozí poměrně snadná ztráta dokladu. Taktéž plánovaná technická kontrola dělá hluboké vrásky na čele. Ta by měla být každé dva roky a očekává se od ní ověření technické způsobilosti dopravního prostředku a měření emisí. Řada cyklistů to hodnotí jako další klacek hozený do výpletu kola, který má jen cyklisty buzerovat, ale nemá žádný jiný konkrétní význam. Podobně je to i s povinnou výbavou. Cyklista totiž na veřejnou komunikaci nebude moci vjet bez helmy s čelním krytem, dopravní prostředek bude muset mít zapnuté celodenní svícení, povinností se stanou i blinkry, které musí být napojeny na autobaterii. I pneumatiky bude muset přezouvat podle ročního období. Statistiky totiž ukázaly, že běžný cyklista je sice schopen řídit celoročně bez ohledu na teplotu, povětrnostní podmínky nebo úpravu vozovky, přezouvat letní pneumatiky za zimní však drtivá většina cyklistů ignoruje, přestože jim to určuje zákon.
„Novinou, kterou cyklisté jistě ocení, je možnost využívání dálnice. I to s sebou ovšem nese určité povinnosti. V tomto případě minimální povolenou rychlost,“ doplňuje Kočí. Cyklista tak na dálnici bude moci vjet, pouze pokud bude schopen vyvinout alespoň devadesáti kilometrovou rychlost v hodině. „Pro pohyb v obcích bude cyklistům stačit i 40kilometrová rychlost. Pokud bude chtít cyklista vyjet mimo město, je bezpodmínečně nutná alespoň 70kilometrová rychlost.“
„To jakože nevím úplně jiště, jestli se nám plánovaná změna líbí. Zejména ta čášť š řidišským průkazem není úplně košer a tu část o povinných stěračích jsem nepochopil vůbec. Budeme to mušet v našem čyklogangu š kolegy probrat a vznést případné námitky,“ uzavírá návrh zákona Véna junior.