Délka textu: Článek přečtete zhruba za 5 minut.
Se svérázným nápadem jak vyzrát na neustále se zpřísňující limity emisí, přišla tuzemská automobilka Škoda Auto. Pro splnění flotilových emisí zařadila do své nabídky homeopatický automobil. Stejně jako elektromobily se může chlubit nulovými emisemi, avšak homeopatické auto se může chlubit výrazně nižší cenovkou, která je srovnatelná s auty poháněnými spalovacími motory. V základní verzi je v ceně volant, za příplatek si zákazníci mohou přikoupit nahrávku zvuku reálného motoru nebo tenisky Michelin.
Nový model pojmenovaný Škoda Homeopatiq sklízí u zákazníků nevídaný úspěch. Cena modelu startuje na půl milionu korun. Zahrnuje moderní dvouramenný volant s logem automobilky, návod “Jak napodobit zvuk automobilového motoru” a sadu zvuků motoru 1.0 TSI ve formátu MP3. Za příplatek v řádech až desítek tisíc si zákazník může objednat i příručku pro napodobení dieselového šestiválce o objemu 3 litry. Dále lze mezi nadstandardní výbavou vybírat mezi lepšími pneumatikami – teniskami. Ty nejdražší vyjdou bez mála na 20 tisíc. Během několika hodin byla vyprodána kapacita továrny na půlroku dopředu, což předčilo očekávání i samotné automobilky. V současné době Škoda další objednávky nepřijímá, dokud nezajistí další výrobní kapacity. Toho chce dosáhnout alespoň prozatímním pozastavením výroby ostatních modelů. Prakticky celé léto by tak z výrobních linek Škodovky měly putovat pouze volanty pro model Homeopatiq.
Jedním ze spokojených vlastníků vozu Homeopatiq je i pan Quido Kviq. Ten si koupil vůz s dvoulitrovým naftovým čtyřválcem. “To auto je naprosto skvělé a ta spotřeba paliva, prostě úžasné,” rozplývá se pan Kviq. “A co teprve ten zvuk, už jsem se ho naučil vcelku věrně, dívejte – brrm, brrrrrrrrrrrm,” demonstroval své umění Kviq. Jediný zádrhel vidí v tom, že asi po půlhodině jízdy už nezvládá napodobovat zvuk motoru. Zprvu se jej pokoušel naučit manželku, ale to k ničemu nevedlo. Údajně ženě pana Kviqa chybí cit a hudební sluch. Tento malý problém nakonec vyřešil přehráváním zvuku motoru z bluetooth reproduktoru.
Vůz při jízdě produkuje nulové emise a ani jeho výroba není přílišnou zátěží pro životní prostředí. Někteří odborníci tak mluví o revoluci v automobilovém průmyslu. “Zatímco doteď trval vývoj vozu několik let, kompletní vývoj homeopatického auta stihnete během pauzy na oběd. To ušetří plno peněz. Dá se tedy říct, že nastává doba homeopatická,” hodnotí průlom na trhu samozvaný odborník Vladimír Rozumbrada. Navíc odpadá i problém s parkováním, což ocení spousta obyvatel českých sídlišť. Po dojetí do své cílové destinace stačí vzít volant pod rameno a uložit si ho doma na poličku nebo do skříně. Řidič se tak již nemusí obávat, že by večer po příjezdu z práce nenašel volné parkovací místo.
Zároveň se i mezi odborníky rozhořela diskuze o tom, zda homeopatická auta patří na silnice nebo na komunikace pro pěší. Jedná se hlavně o bezpečnost, kterou homeopatická auta poskytují. Téma se stalo aktuální poté, co u Brna došlo k tragické nehodě homeopatického auta s kamionem. Řidič homeopatu si to šinul po dálnici D1 průměrnou rychlostí lidské chůze 5km/h, když ho zezadu nabral kamion. Z homeopatického auta zbyl pouze volant. Zbytky řidiče byly poté nalezeny v dezénu pneumatik kamionu. Automobilka v tiskové zprávě vydala prohlášení, že homeopatická auta jsou naprosto bezpečná a předmětná nehoda byla zapříčiněna nevhodným použitím automobilu.
Množí se i krádeže homeopatikomobilů. Jsou hlášeny případy, kdy byl řidiči násilně vyrván volant z ruky a poté pachatel v automobilu ujel. “A co jsem měl jako dělat? Vzal mi volant, a pak mi v tom autě ujel. Běžet za tím nemělo cenu,” rozčiloval se jeden z okradených. Zda někdy ještě svůj volant uvidí, není prozatím jasné.