Délka textu: Článek přečtete zhruba za 7 minut.
Se zajímavou studií přišla jedna z nejvíce inovativnějších společností v České republice, Česká pošta. Ta se pokouší dokázat ekonomickou hypotézu bývalé ministryně průmyslu a obchodu Marty Novákové, podle které by mělo docházet k rychlejšímu doručování zásilek, pokud dostane výpověď dostatečné množství zaměstnanců pošty. Po přelomové službě Balík v prdeli a expresnímu doručování zásilek obléhací balistou se jedná o další odvážný krok, který katapultuje Českou poštu před její konkurenci.
„Samozřejmě bychom se nepouštěli do neprobádaných vod bez toho, abychom si celou situaci řádně prozkoumali,“ míní mluvčí České pošty Jan Ztracený, podle kterého má propuštění 80 % zaměstnanců pošty blahodárný účinek na efektivitu zbývajících zaměstnanců. „Nejenom, že zaměstnanci zvládají mnohem více práce, ale teror a hrůzovláda, kterou se nám podařilo ve společnosti vybudovat, navíc vzbuzuje strach z toho, že každý je nahraditelný a o práci může přijít kdokoliv další,“ vysvětluje Ztracený, který zároveň hodnotí pozitivně odbourání nesmyslných bojůvek mezi zaměstnanci. Zaměstnanci si totiž dobře uvědomují, že pokud se jim podaří někoho vyštípat, práci propuštěné osoby budou moci zastoupit. „Právě naopak,“ pochvaluje si Ztracený. „Po všech těch nesmyslných teambuldinzích jsme konečně našli způsob, jak dosáhnout toho, aby se zaměstnanci vzájemně podporovali a nefungovali jako stádo se slabými a silnými kusy. Díky našemu sociálnímu experimentu jsou všechny naše zaměstnankyně pošty stejné krávy,“ vysvětluje Ztracený.
Vědoma si je toho i Věra Štemplová, vedoucí pobočky, která tak dlouho poukazovala na neschopnost svých podřízených, až zůstala na pobočce České pošty v Krnově sama. „Vysrat se na to můžu, ledatak,“ míní Štemplová, která dnes zahájila sedmý den předvánočního maratonu na pobočce. Zastupuje totiž práci i propuštěných zaměstnanců, což ji prakticky znemožňuje, aby se vzdálila z práce. „Vůbec nevím, čí jsem. Lítám od čerta k ďáblu, a furt mi sem chodí nové dopisy a balíčky na doručení,“ stěžuje si Štemplová, která roznášku čerstvé pošty doručuje včetně dvou spacích pytlů pod očima.
Štemplová však neztrácí naději. Regionální management ji totiž slíbil, že pokud vánoční nápor zvládne ukočírovat, pošle ji v lednu na luxusní tropickou dovolenou v Karibských ostrovech, avšak vzhledem k dané situaci, v jaké se teď rozpočet České pošty nachází, nebude možné paní Štemplovou poslat na zaslouženou dovolenou letadlem. „Bohužel se nacházíme v situaci, kdy by jsme byli ještě méně výděleční, než obyčejně, kdyby jsme měli proplácet letenky každému zaměstnanci, kterému jsme slíbili tropickou dovolenou,“ prohlásil Daniel Nedoručil, vedoucí HR oddělení pro Moravskoslezský kraj, která zdvojnásobila své oddělení Human Resources. Ujistil nás však, že zaměstnancům nabídnou alternativní způsob dopravy. Štemplová si pak bude moci vybrat mezi doručením v balíku ekonomickém, balíku do prdele, anebo být vystřelena balistou do půlky Atlantiku a zbytek doplavat.
„Je tedy pravda, že konkrétně výkonnost krnovské pošty šla rapidně dolů, ale zase když si spočítáte, že jsme vyhodili dvacet zaměstnanců a zůstala tam jen Štemplová, je produktivita na osobu na nějakých 300 %, a to je pro nás jasný signál, že jsme se vydali správným směrem,“ je názoru Ztracený, který sice chápe pracovní vytížení Štemplové, ale byla to na stránku druhou právě ona, kdo opakovaně označoval své podřízené za neschopné a nahraditelné lemply. „Navíc, z naší studie vyplynulo, že pokud je osoba na pracovišti úplně sama, padá šance na hádku mezi zaměstnanci k nule. Mají tedy více času na práci a vymýšlení kreativní organizace práce,“ stojí si za svým Ztracený.
Podle vyjádření Štemplové úroveň zoufalosti dosáhla takové míry, že se ke kreativním řešením skutečně začala uchylovat. Tak například méně prioritní dopisy a miliardy vánočních pohledů, které stejně nikdo nečte, začala doručovat potrubní poštou ze záchodu v přízemí. „Problém je tím vyřešen. Heleďte, já se zbavím stohu papíru, který obtěžuje jak pisatele, tak adresáta a v neposlední řadě mě, a já si můžu odškrtnout, že byl dopis doručen. A kdyby snad někomu scházel, může se obrátit na naše reklamační oddělení v Praze. Co vím, na celém patře zůstaly sedět jen dvě ženský, takže efektivita reklamačního oddělení prudce stoupla,“ uzavírá Štemplová, která se právě do toalety pokusila spláchnout zabalenou plazmovou televizi, která byla odeslána bez příplatku za rozměrný balík.