Délka textu: Článek přečtete zhruba za 6 minut.
Ne každý se může chlubit tím, že by mu koronavirová roadshow po světě nahrávala tolik, jak právě Petru Jáklovi, který už druhým rokem úporně stříhá svůj nejnovější megahit. Jan Žižka má totiž díky hereckému obsazení potenciál podívat se i za velkou louži a nakrást tam při udělování Oscarů pár zlatých sošek. Problém nastal až ve chvíli, kdy měl Petr Jákl dokončenou střihačskou práci a uvědomil si jeden zásadní problém, který by šel shrnout do jedné jediné věty: „Kurva, na černocha je Ben Foster moc málo černoch,“ což je samozřejmě problém. Minimálně pro Oscary, které mají od roku 2020 jasně daná pravidla a kvóty pro obsazování afroamerických herců. Petr Jákl tak využívá dalšího odsunu premiéry a narychlo přetáčí Fosterovy scény se Samuelem L. Jacksonem.
„Samozřejmě jsme se nejprve snažili scény s Benem Fosterem upravit. To nejjednodušší a nejlevnější, co jsme mohli udělat, bylo jednoduše Bena digitálně obarvit, zvětšit mu rty a udělat výrazný nos,“ vysvětluje Petr Jákl, kterému začala ve střižně právě druhá nekonečná šichta s nůžkami v ruce. „Ale nedopadlo to dobře.” V Alabamě během testovacího promítání vypálil rozvášněný bezvýhradně bílý dav s vidlemi a loučemi kino a po promítání Afroameričanům v Louisianě unikli až po tom, co ozbrojenému davu s pálkami namluvili, že se jedná o parodii a všechny kopie připravovaného snímku spálí. „Jako ani hovno. Jasně, že jsme spálili jen tu jednu kopii s černým Benem Fosterem. Přece nespálím film s náklady přes miliardu jen proto, že mi jde o život,“ vysvětlil naší redakci Petr Jákl, který se namísto toho rozhodl kontaktovat Samuela L. Jacksona a záběry s Benem Fosterem jednoduše přetočit. „Na nějakým tom milionu sem nebo tam už v konečném důsledku nesejde a než se kina znovu otevřou, máme alespoň dostatek času na přetáčky všech scén,“ míní Jákl, který má s megalomanskými projekty poměrně hodně zkušeností a nezastaví ho ani přetáčení 80 % již hotového a sestříhaného filmu.
Petr Jákl podle svých slov dodnes lituje, že téměř celý rok nevylezl ze střižny. V dokonalé izolaci, aby se mohl na práci lépe soustředit, tak zaspal nejen svět svíjející se v křeči následkem koronavirové boží rány, ale i hnutí Black Lives Matter, které dávno ztratilo původní smysl a slouží už jen jako ideologická zbraň. Jákl tak odemkl pancéřované dveře své střižny přesně v den, kdy Donald Trump epochálně neobhájil svůj prezidentský titul, a zjistil, že vše, na čem poslední rok beze spánku a pauzy pracoval, je úplně na hovno, protože se ve snímku nachází příliš málo černochů.
„Já si od toho snímku slibuji celkem hodně. Nespojím se s nějakým finále v Berlinále, debilního Českýho lva, nebo třeba cenu z Festivalu v Cannes, nebo další podřadné ocenění. Já to, vole, dělám pro Oscara!“ vysvětluje Jákl, který změnu pravidel vnímá od pořadatelů tak trochu jako kudlu do zad. Nenechal proto nic náhodě, a zamířil rovnou na způsob, jak protlačit film do finále Oscarů automaticky. „Hlavní hrdina, tedy Jan Žižka, bude jednoduše černoch. Bavil jsem se o tom s kronikáři a historiky, a nikde není výslovně napsáno, že Jan Žižka černoch nebyl. Z logického hlediska tak musíme počítat i s variantou, že byl Jan Žižka Asiat nebo afroameričan,“ vysvětluje Jákl, proč hlavní roli nejdražšího snímku české kinematografie obsadí černošský herec Samuel L. Jackson. „Jen doufám, že než film dotočíme a přestříháme, nezačnou být moderní LGBT aktivisté. Samuel totiž důrazně odmítl točit historické scény s kabelkou Louis Vuitton,” uzavírá Petr Jakl, který za sebou znovu zabouchl dveře střižny a ponořil se do své práce, aby byl velkofilm připraven na odsunutou premiéru v roce 2022.