Délka textu: Článek přečtete zhruba za 4 minut.
Nejznámější české minové pole pro podvozky aut, dálnici D1, čekají po ukončení její rekonstrukce velké změny. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že na opravené úseky dálnice bude zaveden zákaz vjezdu motorových vozidel. Absence vozidel, na které by dálnice měla být stavěna, prodlouží její životnost z plánovaných tří týdnů na alespoň jednu zimu.
K zákazu vjezdu aut na D1 se ministerstvo rozhodlo poté, co se ukázalo, že nově zrekonstruované úseky jsou zralé na další rekonstrukci. Dodavatel přitom zaručil, že dálnice bude sjízdná alespoň v den oficiálního otevření po rekonstrukci, kdy se bude stříhat páska, budou se fotit selfíčka a točit stories na Instagram. Poté už se s dálnicí může dít cokoli, ve smlouvě výslovně stojí, že existuje šance propadu vozovky a otevření brány do pekel. Původně se počítalo pouze se snížením rychlosti na 50 kilometrů v hodině, ale ani tento kompromis by životnost dálnice neprodloužil. Transformací dálnice na bulvár s cukrárnami místo benzínek se tak zdá jako vcelku logický krok a skvělá příležitost pro firmy, aby mohly stát trochu podojit.
Nicméně, aby tato vize byla realizovatelná, bude nutno do dálnice opět investovat až 20 bžiliard korun. Tato částka padne na výsadbu zeleně, občerstvovací pítka, malování pruhů pro pěší deštěm smývatelnou barvou nebo například instalaci přebalovacích stolků pro maminky s dětmi. Česko by na tuto transformaci mohlo získat dotace z Evropské unie až ve výši 100 bambiliónů korun. Levý pruh bude vyhrazen pěším, do pravého budou svedeny matky s kočárky. Cyklisti se poté dle návrhu budou proplétat někde mezi. “Pozorování reálných situací jednoznačně dokazuje, že i když cyklistům postavíte vedle okresní silnice cyklostezku, budou se pohybovat právě středem silnice. Navíc bez reflexních prvků a helmy,” vysvětluje důvod absence pruhů pro cyklisty mluvčí ministerstva dopravy Aleš Uzavírka.
Naše redakce se zeptala cyklistů, co si o chystané novince myslí. Například pan Milan Sletělpodkola plánuje, že bude nadále využívat paralelní okresní cesty. S ním souhlasí i Jiří Nesprchoval, který ostřik od naštvaných řidičů využívá místo pravidelné sprchy. Změně se však nebrání a nepovažují ji za špatnou. Údajně pomůže méně zkušeným kolegům, kteří ještě dostatečně nepotlačili pud sebezáchovy. Jsou ale i cyklisté, kteří se na novou podobu D1 těší. “Už se nemůžu dočkat, až si zajedu slalom mezi kočárkama,” těší se Čech francouzského původu André Nalin. V rámci objektivního zpravodajství, bychom se měli zeptat i automobilistů, co si o zákazu vjezdu aut na nechvalně proslulou českou dálnici D1 myslí. Tento článek je ovšem tajně placen Ministerstvem dopravy a má vyznít kladně, a proto se jich ptát nebudeme.
Hele, tuhle reklamu tvůj adblock nezachytil: