Délka textu: Článek přečtete zhruba za 5 minut.
Jedním ze světových trendů mezi hlavními městy je přístup k ekologii. Výjimkou není ani hlavní město Německa – Berlín. Ten paradoxně sklízí plody úspěchu díky novousedlíkům. Poměr vozidel se spalovacím motorem klesl za poslední čtyři roky na pětinu a nahradily je ekologické perské koberce.
„V našem městě je aktuálně čistší vzduch než například v Alpách,“ vysvětluje nám ministryně dopravy Spolkové země Německo Shered záda íbn Komoda. „Z dotazovaných respondentů se na 80 % populace domnívá, že je to pozitivní efekt takzvané migrační krize. Novousedlíci s sebou přinesli nejen nové tradice, ale i inovativní technologie, které šetří životní prostředí.“
S tímto tvrzením souhlasí i ministr kultury Aladin bil Báby. „Na jednu stránku se můžeme i při tom nejsilnějším provozu rozloučit se smogem, na stránku druhou je třeba nové spoluobčany naučit nějakému tomu řádu. Chápeme to. Doma pravděpodobně žádné dopravní pravidla nemají. Dostala se nám například informace, že v Sýrii jsou poměrně běžné kobercové nálety. Něco takového je v Německu v rámci zachování plynulosti dopravy nemyslitelné. Právě proto spouštíme jako Ministerstvo kultury osvětovou kampaň, která bude Novoevropany učit alespoň základním dopravním předpisům. Že se létá vpravo, a ne sedm metrů nad vozovkou, že se parkuje ve vyhrazených zónách, a že je nevhodné, pokud se řidiči jeho vozidlo páře, čímž ohrožuje další účastníky provozu,“ vysvětluje Aladin, který si od projektu slibuje mnohem lepší integritu přistěhovalců do společnosti. „Vsadím se, že za dva tři roky nepoznáte v Německu původního obyvatele,“ mne si ruce Aladin.
Z projektu podle průzkumu nejsou šťastné tradiční německé automobilky. Vrásky na čele má pak především Volkswagen, Mercedes a BMW. Ty v posledních letech věnovaly nemalé investice do vývoje elektromobilů, které měly nahradit vozy se spalovacími motory. Není o ně však zájem. Na straně druhé vzkvétají v periferiích Berlína antikvariáty a policie stále častěji řeší nelegální kontrabandy perských koberců, které nejenže nemají technickou kontrolu, ale karoserie neeviduje ani číslo VIN. V případě nehody jednoho či více koberců je tak zaděláno na pořádný problém. S určitostí totiž není možné identifikovat majitele koberce, ani kdo jej řídil. To se dá aktuálně alespoň částečně řešit kupní smlouvou, která obsahuje přesný popis vozidla. Objevují se však i poměrně závažné krádeže. Kupříkladu z Bundestagu byl přes noc ukraden patnáct metrů dlouhý koberec. Nalezen byl o dva dny později, kdy jej Novoevropan řídil a vydával za autobus pro islamisty. Že byl koberec ze syntetického vlákna mu přitom evidentně nevadilo, což dokazuje adaptabilitu přistěhovalců.
Dalším problémem, kterého se však podle slov Angely Merkel Německo již pomalu zbavuje, je samotná neukázněnost nových Evropanů během řízení. Není neobvyklé, že řidič jednoduše pohodí svůj koberec před úřadem práce, kde si jde vybrat svoji podporu. Předpokládá se nicméně, že i toto bude během následujících let zcela vymýceno. “Po sedmileté kampani se Novoevropané konečně naučili používat splachovací záchod a štětku používají většinou konečně ke svému primárnímu účelu. Věříme, že při obětování poloviny státního rozpočtu během několika málo let naši spoluobčané pochopí, k čemu slouží parkovací čáry. Chce to čas, a trochu lásky a oběti,” uzavírá Angela Merkel.