Délka textu: Článek přečtete zhruba za 9 minut.
S nemilou zprávou přišli producenti seriálového hitu Vraždy v Midsomeru, který od roku 1997 špendlí k obrazovkám po celém světě miliony diváků. Seriál svojí dvaadvacátou sérií končí, ve městě se všichni povraždili.
„Byl to vážně úžasný sociologický experiment, umístit do Midsomeru televizní štáb, a prostě jen natáčet venkovský život,“ vysvětlil během tiskové konference producent Rob Bery. Ten si v létě roku 1997 vyhlédl město s nejvyšším procentem vražd na planetě, aby zde natočil čtyři epizody zamýšlené série, která měla kombinovat drama a reality show. „Musím se přiznat, že jsme nečekali takový zájem ze strany diváků. Díky němu se totiž z minisérie nakonec stal pořad s více než 100 díly. Byla to báječná léta plná vražd a krveprolití,“ vzpomíná se slzami v očích Rob Bery.
Producent samozřejmě moc dobře ví, o čem mluví – vždyť v každém díle zemřeli minimálně tři občané Midsomeru. Při vyvrcholení čtrnácté série zemřelo hned 146 lidí po tom, co jim fanatický zahradník napíchnul na vodovodní potrubí sud s Roundupem. Od roku 2016 však šla kvalita seriálu citelně dolů. Podle scénáristů to bylo způsobeno především tím, že se na obrazovce v poloprázdném městě začali stále častěji objevovat ti stejní lidé. Někteří, zejména ti, co přežili předchozí díly, se tak stávali hlavními postavami doslova v každém díle, což se lidem rychle okoukalo.
„Cítili jsme to. Lidé se na nás jednoduše přestávali dívat, protože to bylo stále o tom samém,“ vysvětluje Rob Bery. „Tohle byl okamžik, kdy jsme na pomoc povolali scénáristy, aby v seriálu vytvořili plot twist, který k obrazovkám znovu přitáhne staré, ale pokud možno i nové diváky. Patnáctá série tak byla prodchnuta tajemnem. Nejdříve jsme nechali v prvním dílu série zabít nedynamické trio rituálními vraždami, přičemž krev obětí byla rozcákána do obrazce pentagramu. To byl přesně ten impuls, který vedl k tomu, že jsme mohli povolat na místo novou dvojici expertů, kteří mají zároveň zkušenosti s paranormálnem,“ vzpomíná producent na uvedení agenta Foxe Murdera a forenzní specialistky Dany S. Killerové.
Efekt této výměny byl bohužel pouze dočasný. Midsomeru stále scházely nové oběti. Určité vytržení nabídla sedmnáctá série, kdy byl Midsomer v cestovatelských příručkách vykreslen jako kouzelné, klidné místo na dovolenou na venkově, což způsobilo, že se v desetitisícovém městečku obejvil nájezd půl milionu Angličanů. Po vyvrcholení série, kdy tajemný Jack Rozřezávač projel po chodníku hlavní třídy na motorce s motorovou pilou, však cestovní ruch v Midsomeru zase rychle opadl. Scéna s davem, který se dal na bezhlavý útěk, však stále patří do zlatého fondu kinematografie.
Osmnáctá série ovšem byla bohužel ve znamení naprostého úpadku. Situaci nezachránila ani Jessica Fletcherová, která zde hostovala ve svém úplně posledním dílu To je vražda, napsala. Během přenocování v místním hotelu ji na konci dílu ubodalo nezávisle na sobě 61 různých vrahů. Jeden se ji navíc pokusil rozsekat, jeden otrávit, dva poleptat kyselinou, dva uškrtit (z toho jeden strunou od piana) a tři dokonce upálit. U kamionu, který v noci havaroval do hotelu a zcela ho zdemoloval, se bohužel nepodařil prokázat úmysl Jessicu Fletcherovou srazit. Kromě této estrády však série nic zábavného nepřinesla. Některé díly se doslova točily kolem zápletek typu “postava si jde nakoupit, a domů už se nevrátí”. Okolí to navíc nepřijde vůbec divné, nad úmrtím pouze mávnou rukou, protože všichni ví, že to dříve nebo později přijít muselo.
Podle expertů za situaci v Midsomeru může tzv. osa zla, která prochází samým centrem města a dělá z obyvatel vraždící maniaky. I farář nosí namísto kříže pentagram. Žijí tu jen vrazi a oběti. Nebo spíše: žijí tu jen vrazi a budoucí oběti. Objevení osy zla byl mimo jiné i nosným dějem dvacáté série, ve které přišel agent Fox Murder o život při pádu do drtičky masa v drůbežárně. Ze zbytku midsomerské populace se tak nevědomky stali kanibalové. Kromě diváků němel o pochybném původu masa nikdo ani páru. Byly zde samozřejmě i další pokusy o oživení umírajícího seriálu. Kupříkladu halloweenský speciál, kdy štáb najal čtyřicet komparsistů, kteří v předvečer Všech svatých začali vylézat z hrobů. Obyvatelé Midsomeru ale nenechali nic náhodě a po vyvraždění herců se rozjeli krotit zombie apokalypsu i do okolních vesnic. Zde ale štáb bohužel žádné kamery neměl a vyprávění o očištění Stratholmu od neživých nemělo tu úplně správnou chemii.
„A pak tu byla série s pořadovým číslem 21. Ano, chápeme následnou kritiku, ale sledovanost šla zase nahoru. Bylo to něco, co lidé prostě chtěli vidět!“ obhajoval odvážné tvůrčí rozhodnutí Rob Bery, který nastěhoval do prázdných domů v Midsomeru migranty z Afghánistánu a Sýrie. Jak si diváci pořadu jistě velmi dobře vzpomínají, nikdy ještě v historii seriálu během jednoho dílu nezemřelo tolik obyvatel na bodná zranění a podivné autonehody na autobusových zastávkách. Největší pohoršení vyvolal až samotný závěr série, kdy vzali přeživší starousedlíci spravedlnost do svých rukou a v komických kostýmech bílých trpaslíků se s loučemi a dlouhými noži vydali jedné vlahé letní noci vyřešit problém sami.
Kritici mají za to, že právě toto byla pro diváky poslední kapka. Navíc byl zkrácen i rozpočet, takže scénáristé si už nemohli tolik vyskakovat – sešlo tak z jejich ambiciózního plánu nalákat do města nové obyvatele přejmenováním obce na Rammstein.
„A teď jsme vlastně na konci našeho snažení,“ uzavírá Rob Bery, který tímto chce nalákat na vyvrcholení závěrečné série. Bude se jednat o dlouho očekávaný souboj posledních dvou sousedů (každý bydlí na opačné straně Midsomeru), kteří se rozhodnou rozseknout své sousedské spory násilnou cestou. O tom, zda se posledním obyvatelem stane Rolf Killhoff nebo William McMesser se budeme moci přesvědčit již nadcházející pátek, kdy televize odvysílá úplné poslední díl úplně poslední série.