Délka textu: Článek přečtete zhruba za 4 minut.
Šokující zpráva přišla dnes z Ostravy. Tamní úředníci představili svou vizi o novém olympijském sportu. Tímto sportem by měla být tradiční ostravská aktivita – Tref si svoji tramvaj. V této soutěži jde v podstatě o co nejkreativnější nehodu automobilu či jiného dopravního prostředku a tramvaje. Tyto nehody sbírá facebooková stránka “Tref si svou tramvaj”. Za více než rok fungování se do výzvy zapojily desítky řidičů.
Tramvajové střety jsou v Ostravě prakticky denně. Naprostá většina řidičů praktikuje metodu tzv. ťuknutí, kdy se o tramvaj pouze otřou nárazníkem. Nezískávají však příliš vysoké hodnocení. Metoda vykolejení je sice málo populární, ale zato velice oblíbená u poroty. Aby také ne, vykolejit dvacetitunovou tramvaj malým osobním autem vyžaduje určitého fištróna. Nicméně díky rázovitosti obyvatel Ostravska je o zábavu postaráno. Do výzvy se zapojili také řidiči ostatních vozidel MHD. Tzv. vnitropodnikové derby je velice oblíbené a bývá hodnoceno vysokou známkou.
“Ano, skutečně usilujeme o zařazení trefování tramvají na olympiádu. Času je však málo a nevíme, zda to do olympiády v Tokiu stihneme. Reálnější je zařazení na XXXIII. hry v hlavním městě Francie, Paříži. Současný koncept zahrnuje kilometrovou trať, na které řidič musí originálně trefit tramvaj, aby zaujal porotu. Tramvaj se bude pohybovat rychlostí 50 Km/h a místo cestujících bude převážet figuríny z balistického gelu. Body se budou udělovat za deformaci figurín, poškození tramvaje, originalitu a za případné vykolejení.”, potvrdila mluvčí ostravské radnice.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) se v případě úspěchu zavázal nabídnout vyřazené tramvaje pro samotnou olympiádu. Staré tramvaje momentálně likviduje přímo v provozu v koordinaci s řidiči vozidel jiných trakcí (autobus, trolejbus). Pomocí těchto demoličních derby postupně vyřazuje všechny staré vozy. Nutno podotknout, že neúspěšně. Tramvaj většinu střetů přežije pouze s promáčklými plechy, zatímco autobusy a trolejbusy jsou na odpis. To je také důvodem, proč DPO pořídil 10 nových parciálních trolejbusů. Ty střeží jako oko v hlavě a řidičům zakázal účastnit se vnitropodnikového derby. V současné době také probíhá výběrové řízení na nové autobusy, které budou z derby rovněž vyjmuty.
Ostravu trápí také další problém. Jelikož se jí nedaří vyřazovat staré tramvaje, nemá ve vozovnách místo pro nově nakoupené vozy. Dříve DPO testoval střety tramvaj proti tramvaji. Tyto střety byly mimořádně úspěšné.
“Kvůli bezpečnosti cestujících přestali posílat tramvaje proti sobě”, potvrdil nám zdroj přímo z DPO, který si nepřál být jmenován. Redakce však jeho jméno zná.
Po tragické nehodě, při které vyhasly tři lidské životy, jsou tramvaje na vyřazení posílány výhradně proti vozidlům jiných trakcí.